Masih banyak manusia di Malaysia yang tidak ada kesedaran sivik. Kadang kadang mereka tahu tapi sengaja pura pura tak tahu. Macam kayu geharu jugak. Sepanjang 26 tahun, 6 bulan dan 25 hari pengalaman aku hidup sebagai manusia, banyak tabiat buruk manusia yang aku dapat saksikan. Aku mengaku tiada manusia sempurna, kadang kadang aku pun pernah kentut di dalam lrt secara senyap. Itu antara tabiat yang still acceptable la sebab mengikut kajian, kentut bagus untuk dihidu.

Antara tabiat yang perlu dikecam adalah seperti berikut:

1) Buang sampah dalam mangkuk tandas.


Gambar yang berjaya aku tangkap sewaktu di tandas awam. 2 kotak rokok jenama dunhill disumbat di dalam lubang. OMG teruknye..bayangkan ada orang nak buang air besar kat situ. Jadi rokok jenama tahi.

2) Manusia di lrt.

Bermacam macam ragam. Antaranya bila di escalator. Dah terang terang tulis "berdiri di kiri untuk beri laluan". Tapi berpuluh puluh yang berdiri bersaing saing. Melambatkan orang yang jalan laju dan menghargai masa macam aku. Eh terlebih sudah.

Dan lift di lrt tu dah tulis "untuk pengguna kurang upaya sahaja". Berduyun perempuan guna lift tu. Ambil kesempatan. Kalau tiba tiba ada golongan kurang upaya nak guna, kan susah nak kena tunggu.

Bila dalam lrt, dah tau diri di muka pintu bagi la laluan orang yang hendak keluar. Berdiri je buat muka tak bersalah. Kan senang keluar dulu, lepas tu masuk la balik. Tren tak lari punya.



3) Lift

Setiap bangunan mesti ada lift. Aku merupakan pengguna lift setiap hari. Kadang kadang bila nak keluar, mesti ada yang terus meluru masuk. Kenapa mesti mereka fikir lift yang dibuka akan sentiasa kosong. Bila di dalam lift, nak borak tu aku tak kisah. Boleh mengeratkan silaturrahim sesama mereka. Tapi tak perlu la borak personal things kat situ. Pasal suami mereka macam ni la, isteri mereka macam ni la. Tak manis. Lagi pun berdosa tau cerita hal suami isteri kat orang lain. Apatah lagi aku yang tak bersabit ni.



Ok sampai di situ saja. Banyak lagi sebenarnya isu sivik ni bukan? Nasihat saya agar anda tidak tergolong dalam golongan di atas. Hopefully aku pun sama.

Ok bye.


- Posted using BlogPress from my iPad