Orang lelaki cukup gemar lepak di kedai mamak. Kalau seminggu tak lepak badan akan mula menggigil dan emosi jadi tidak stabil. Kalau sebulan tak lepak...biar betul? Belum pernah aku alami perasaan itu so aku tak tau. Apa la yang best sangat lepak buang masa tu? Nak kata air dia sedap, air di masjid jauh lebih sedap.


Aku sebagai pelanggan VIP selalu dapat layanan istimewa. Sampai je meja, teh o ais dah sampai. Betapa akrabnya persahabatan aku dengan mamak tersebut. Sebenarnya banyak faktor yang mendorong lelaki suka lepak. Bau ketiak mamak yang harum itu bukanlah salah satu dari faktor itu.

1) Boys talk. Ingat perempuan je suka girls talk? Lelaki pun suka juga. Sesi mengumpat dan menfitnah kadangkala disertakan dalam perbualan. Contoh, 'wei budak kat ofis aku tadi korek hidung lepas tu lap kat dinding ofis', 'hensem tak aku?', dan sebagainya.

2) Hisap rokok. Tempat yang paling best dan ideal untuk menghisap rokok adalah kedai mamak. Ini berdasarkan fakta dan statistik yang dikeluarkan oleh google. Di kedai mamak kita boleh menghembus asap dengan sesuka hati dan menjentik abu ke lantai tanpa rasa sedikit bersalah.

3) Berkongsi idea. Bermacam idea menarik dan pendapat dapat dikeluarkan ketika bersama teman melepak. Kawan pula cakap nak buka business, siap dengan pelan dan cita cita yang tinggi. Sejak 5 tahun lepas aku dah dengar idea mereka. Bila nak direalisasikan, wallahualam.

4) Bertanya khabar. Biasa la kalau dah seminggu tak jumpa mesti banyak perubahan yang berlaku dalam hidup. 'Wei dah seminggu tak jumpa rindu siot, ko dah kawin ke?','semalam aku berjaya buang air besar kat tandas awam!'.

5) Tiada sebab. Nampak macam pelik kan? Tapi itulah hakikatnya. Kadang kadang anda lepak hanya tengok dinding, tengok mamak buat kerja, tengok dan tengok, cukup la dah memuaskan jiwa dan raga.

6) Hisap rokok lagi.

7) Minum.

8) Hisap rokok.

9) Minum.

10) Rokok.

Dan begitulah seterusnya. Sekian terima kasih.

Bye.

- Posted using BlogPress from my iPad